Produkt System Center Essentials je navrhnutý špeciálne pre profesionálov z oblasti IT, ktorí pracujú v stredne veľkých podnikoch a často čelia podobným problémom, s akými sa boria aj väčšie podniky, ako je napríklad riešenie problémov koncových používateľov, automatizácia úloh správy, správa viacerých systémov a diagnostika a riešenie problémov s informačnými technológiami.
Nástroje a technológie v rámci produktu System Center Essentials pomáhajú zefektívniť vykonávanie operácií, skrátiť dobu riešenia problémov a rozšíriť plánovacie možnosti.
Produkt System Center Essentials poskytuje jedno riešenie s jednou konzolou na správu serverov, klientov, hardvéru, softvéru a služieb IT, ktorá prináša zážitok z používania zjednoteného rozhrania. Okrem toho poskytuje aj priestor na získanie podpory od expertov a diagnostické údaje, ktoré pomáhajú pri riadení zaťaženia a správe platforiem a aplikácií.
Jednou z noviniek oproti aktuálnej verzii System Center Essentials 2007 SP1 je zmena zamerania riešenia pre dohľad maximálne 50 serverov (SCE 2007 - 30 serverov), 500 staníc a 100 sieťových zariadení. Medzi sieťové zariadenia je možné zaradiť všetko, čo budeme sledovať len pomocou SNMP (sieťové prvky, tlačiarne, snímače a iné).
Hlavnou novinkou je použitie System Center Operations Manager 2007 R2 a System Center Virtual Machine Manager 2008 R2 ako základ pre System Center Essentials 2010. Oproti plnohodnotným riešeniam je v System Center Essentials použitá len časť. Pomocou Essentials 2010 nemožno monitorovať natívne non-Windows prostredie (SCOM 2007 R2 - podpora Cross Platform Extension) a nemožno spravovať iné virtualizačné technológie ako Microsoft Hyper-V a Microsoft Virtual Server 2005 R2 (SCVMM 2008 - podpora VMware ESX). Essentials 2010 je určený do IT prostredia Microsoft Windows.
Pre záujemcov o System Center Essentials 2010 je venovaný článok publikovaný na Microsoft TechNet blogu s postupom pri inštalácii, konfigurácii, správe, vytváraní reportov doplneným o množstvo obrázkov z prostredia System Center Essentials 2010.