V minulých dňoch bol dokončený vývoj ďalšieho zaujímavého produktu z dielne spoločnosti Microsoft - Windows Multipoint Server 2012. Nová verzia prináša mnoho noviniek. Treba podotknúť, že riešenie založené na Windows Multipoint Server je čím ďalej populárnejšie, a to aj z dôvodu ukončenia vývoja produktov rodiny Small Business Server.
Pokiaľ o Windows Multipoint Serveri počujete prvýkrát, vedzte, že sa jedná o samostatný operačný systém založený na známom Windows Server, doplnený o zaujímavé funkcionality. Medzi tie najzaujímavejšie patrí podpora tzv zero klientov - multifunkčných hubov, ktoré môžu slúžiť ako samostatná počítačová stanica, kedy všetka komunikácia prebieha cez vzdialenú plochu alebo konzolu pre kontrolu a ovládanie pripojených staníc.
Primárne sa jedná o nízkonákladové riešenie, pretože nadobudnutie takýchto staníc je naozaj lacné, a tak je jeho využitie smerované hlavne do škôl, knižníc a využívania nenáročných kancelárskych aplikácií. Ale v prípade potreby môže Windows Multipoint Server slúžiť aj ako výkonný terminálový server pre aplikácie všetkých typov.
Vo Windows Multipoint Server 2012 sa môžete oproti predchádzajúcej verzii stretnúť najmä s týmito novinkami:
- Prostredie Windows 8 - keďže je Windows Multipoint Server 2012 založený na Windows Server 2012 (a tým pádom má rovnaké jadro ako Windows 8), užívatelia tak pracujú v prostredí Windows 8. Okrem nového vzhľadu, ponuky Štart a ďalších noviniek známych z Windows 8 sa užívatelia môžu tešiť na vylepšenú podporu USB zariadení a podporu viacerými dotykmi na priamo pripojených klientoch.
- Nový Multipoint Dashboard - až do verzie 2011 boli správcovské a ovládacie príkazy dostupné z jednej konzoly nazvanej Multipoint Manager. Toto riešenie ale nebolo vhodné pre všetky situácie, pretože napríklad v oblasti školstva správca nepotrebuje mať vždy prístup k ovládaniu učebne, ale hlavne by nemal mať učiteľ prístup ku správcovským nástrojom daného servera. Preto vznikla nová konzola Multipoint Dashboard, ktorá je práve určená napríklad pre učiteľov, keď tieto účty začleníte do novej skupiny Dashboard User. Takýto člen bude mať prístup k monitorovaniu staníc, blokovaniu užívateľov, obmedzenie prístupu k internetu, ... Novo potom budú môcť využívať funkcie, ako sú chatovanie s klientmi či prevzatie kontroly nad ovládaním stanice.
- Ochrana disku a inštalácia - ďalšie významnou novinkou, ktorá chráni inštaláciu Windows Multipoint Server 2012 pred neoprávnenými zásahmi je funkcia Disk Protection. Pomocou nej máte možnosť pri každom reštarte servera vrátiť všetko do pôvodnej podoby a užívatelia tak budú mať vždy funkčný a čistý systém, pretože sa všetky zmeny premietajú iba do dočasnej cache pamäte. Ideálne je teda napr. pre odlúčené pracoviská, kiosky a knižnice, všeobecne pre prostredie, kde nie je dostupná neustála prítomnosť technických pracovníkov. Táto funkcia vychádza z populárneho nástroja Windows SteadyState.
- Monitorovanie klientov - ďalšou novinkou je možnosť monitorovania aj tých klientov, ktorí nie sú priamo pripojení k Windows Multipoint Server 2012. Stačí, ak na týchto počítačoch beží operačný systém Windows 7 alebo Windows 8, a po inštalácii tzv. Multipoint Connectoru je možné tieto stanice vidieť aj v Dashboard-e a vykonávať s nimi rovnaké operácie ako s klasickými Multipoint stanicami.
- Virtualizácia desktopov - v edícii Premium je možné, aby správcovia povolili rolu Hyper-V a vytvorili virtuálne stroje so systémom Windows 7 alebo Windows 8. Celý proces je vďaka tomu, že všetko beží na jednom serveri, veľmi jednoduchý a je pre neho pripravený praktický sprievodca. IT odborníci toto riešenie poznajú pod skratkou VDI. Dôvody pre implementáciu tejto funkcie boli najmä dva:
- výkon staníc - v prípade, že užívateľ potreboval výkonnejšiu stanicu, v prostredí so zero klientom nebola takmer možnosť, ako to docieliť. V rámci virtualizovaných desktopov záleží len na nastavení klienta, koľko bude využívať systémových prostriedkov servera.
- kompatibilita aplikácií - ako už bolo napísané, celé riešenie je založené na princípe vzdialenej plochy. Hoci väčšina softvérových produktov nemá v terminálovom prostredí problém, môžete naraziť na niektorú, ktorá nie je s týmto riešením kompatibilná. Po nasadení virtualizovaných desktopov vám odpadá aj tento možný problém.
Skúšobnú verziu si môžete stiahnuť tu a v prípade záujmu a potreby ju bez problémov premeniť na plnú verziu jednoduchým zadaním produktového kľúča.